مراقبت‌های پس از ایمپلنت به همراه خوراکی‌های مضر پس از کاشت دندان

کاشت دندان

کاشت دندان به عنوان دندانپزشکی پروتز یا روش جایگزین مصنوعی، از ریشه‌های دندان‌های مصنوعی برای بازسازی و حمایت از دندان‌های از دست رفته، استفاده می‌کند. کارکرد اصلی این پروتز این است که از احتمال آسیب به استخوان فک جلوگیری می‌کند .

مشکلات عمده‌ای مانند نامرتب بودن دندان که با پروتزها و پل‌های معمولی در ارتباط است و بر جویدن غذا تاثیر می‌گذارد و مشکلاتی را در نحوه به نظر رسیدن لبخند و صحبت کردن به وجود می‌آورد؛ معمولاً با ایمپلنت‌های دندانی حل می‌شوند. ریشه‌های جایگزین ثبات و قدرت مورد نیاز بیمار برای حفظ عادات غذایی معمول خود، بدون تلاش بیش از حد برای جویدن را فراهم می‌آورد. علاوه بر این پروتز دندانی به حفظ ساختار و ویژگی‌های خاص صورت کمک می‌کند. پس از انجام ایمپلنت دندانی، مهم‌ترین چیزی که باید در نظر داشته باشید، مراقبت از دندان است. در اینجا اطلاعاتی در مورد نحوه مراقبت و خوردن غذا پس از کاشت ایمپلنت دندانی ارائه می‌کنیم.

ایمپلنت‌های دندانی در ابتدا برای پاسخ به نیازهایی مانند بازسازی ساختار دندانی بیمارانی که به علت جراحات و حوادثی مانند آماس و التهاب لثه، شکستگی کانال ریشه، نقایص مادرزادی، پوسیدگی دندان و سایش شدید، دچار از دست رفتن دندان شده‌اند؛ رایج بودند.

قبل از به وجود آمدن ایمپلنت‌های دندانی پروتزها و پل‌ها تنها راه درمان موجود برای دندان‌های از دست رفته بودند.
با این حال اکثر بیماران در مورد این روش‌ها آگاهی اولیه دارند و عموما مطمئن نیستند که آیا این روش برای آنها مناسب است یاخیر. خوشبختانه دندان پزشکانی هستند که به شما آگاهی کاملی درباره ایمپلنت‌های دندانی و نحوه مراقبت و بهبود آنها می‌دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره تلفن های ما تماس حاصل فرمایید.

اجزای ایمپلنت دندانی

اجزااجزای یک ایمپلنت دندانی عبارتند از:

• خود ایمپلنت حقیقی: ایمپلنت تیتانیومی بخشی از ایمپلنت دندانی است که دندان مصنوعی را در جای خود نگه می‌دارد و از طریق جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرد. به همین دلیل داشتن استخوان فک قوی برای انجام ایمپلنت دندانی ضروری است.
  • اتصالات ایمپلنت: در بالای ایمپلنت یک اتصال یا قطعه کوچک پیچ مانند قرار می‌گیرد. این همان قسمتی است که دندان مصنوعی (یا تاج) را در جای خود نگه می‌دارد.
  • تاج: تاج که بر روی اتصالات پیچ مانند بسته می‌شود، مهمترین قسمت ایمپلنت است. این دندان مصنوعی اما بسیار طبیعی است و هنگام لبخند زدن ظاهری بسیار طبیعی دارد.

انواع ایمپلنت های دندانی

انواع مختلفی از ایمپلنت‌های دندانی وجود دارد. بعضی از آنها برای قرار گرفتن به جای یک دندان واحد ساخته شده‌اند؛ در حالی که برخی دیگر مانند پل‌ها مجموعه ای از دندان‌های از دست رفته را در یک بخش دهان جایگزین می‌کنند.

دندان پزشک شما بهترین گزینه را با توجه به سوابق پزشکی شما تعیین خواهد کرد. با این حال دو دسته گسترده از ایمپلنت‌های دندانی وجود دارند که ایمپلنت های متغیر و ثابت نامیده می‌شوند. اکثر بیماران قادرند نوع مدنظر خود را از بین این دو گزینه انتخاب کنند.

کاشتینه روی استخوانی یا زیر استخوانی (قابل جابجایی)

این نوع ایمپلنت برای بیمارانی که ارتفاع استخوانی لازم را ندارند یا استفاده از پروتزهای سنتی برای آنها توصیه نشده است؛ مناسب است. دندانپزشکان با کمک فلزهای متصل به لثه برای نگه داشتن ایمپلنت در محل مورد نظر، ریشه‌های مصنوعی دندان را روی فک قرار می‌دهند.

کاشتینه های درون استخوانی یا فرو رونده (دائمی)

این نوع پروتز، محبوب ترین نوع ایمپلنت می‌باشد. این روش شامل قرار دادن لوله‌ها، تیغه‌ها یا پیچ‌ها به وسیله جراحی در استخوان فک می‌باشد. این نوع ایمپلنت به عنوان جایگزینی برای پروتزهای متحرک و پل‌ها پیشنهاد می‌شود و می‌تواند جایگزین یک دندان یا مجموعه‌ای از دندان‌ها باشد.

کدام یک را انتخاب کنید

افراد جوانتر معمولا ایمپلنت دندان دائمی را با توجه به اینکه دائمی هستند، می‌خواهند. این بدان معنی است که لازم نیست ایمپلنت برداشته شود یا جایگزین گردد؛ ضمن اینکه فرد مصنوعی بودن این دندان را با توجه به دائمی بودن آن فراموش می‌کند؛ چرا که مانند هر دندان دیگری در فک عمل می‌کند.

با این حال ایمپلنت‌های قابل جابجایی، برای کسانی که چند دندان از دست رفته دارند یا کسانی که با تمیز کردن دائمی ایمپلنت مشکل دارند و افرادی که مایل به پرداخت پول زیادی نیستند؛ عالی است. کسانی که ایمپلنت قابل جابجایی را دوست دارند، ممکن است جایگزین‌های مصنوعی دندان را ترجیح دهند. به یاد داشته باشید که تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام گزینه برای انتخاب، بهتر است؛ به چندین عامل بستگی دارد این عوامل عبارتند از:

• هزینه
  • محل دندان از دست رفته
  • سلامت بیمار
  • ترجیح بیمار
  • کیفیت و کمیت استخوان فکی که دندان مصنوعی در آن قرار می‌گیرد.
  • جراح دندانپزشک به دقت محل مورد نظر برای قرار گرفتن ایمپلنت دندانی را بررسی کرده و ارزیابی می‌کند که آیا بیمار برای این گزینه، واجد شرایط است یا خیر.

فرایند بازیابی و درمان

فرایند

چند روز پس از انجام ایمپلنت بیمار درد را احساس خواهد کرد. فرایند بهبود می‌تواند ۴ تا ۶ ماه به طول بیانجامد. با اینحال فرآیند بهبودی از بیماری به بیمار دیگر متفاوت خواهد بود.

علاوه بر این برای افرادی که قبل از کاشت ایمپلنت، پیوند استخوان داشته‌اند؛ بهبودی چهار ماه طول خواهد کشید.

زمان بهبودی شما به چگونگی دنبال کردن دستورالعمل‌های پس از جراحی، تعداد ایمپلنت‌های کاشته‌شده، سلامت کلی بیمار و نوع ایمپلنت‌های دندانی کاشته شده بستگی دارد.

میزان درد نیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما انتظار می‌رود تا چند هفته به طول بیانجامد. احساس درد نباید با بهبود فرد، باقی بماند یا بدتر شود؛ مگر اینکه اشتباهی در کاشتن ایمپلنت رخ داده باشد یا فک ایمپلنت را قبول نکرده باشد، به طرز نادرستی از دندان خود مراقبت کرده باشید و یا قبل از بهبودی حادثه‌ای برای ایمپلنت رخ داده باشد. در صورتی که پس از بهبودی درد شما باقی مانده یا بدتر شده است؛ دندان پزشک خود را هر چه سریع‌تر مطلع گردانید.

نکاتی برای کاهش درد ایمپلنت

نکاتی

در اینجا چند نکته برای کاهش درد و اطمینان از بهبود سریع‌تر وجود دارد:

• داروهای تجویزی یا پیشنهاد شده برای کاهش درد را مصرف کنید. اگر مسائل مربوط به دارو رخ‌ داد، بلافاصله به دندانپزشک یا پزشک دیگری اطلاع دهید.
  • برای مدت کوتاهی رژیم غذایی سبک خود را حفظ کنید و غذاهای نرم یا مایع بخورید. اسموتی‌های بدون قند جایگزین‌های خوبی برای وعده های غذایی ایده‌آل هستند. در طول روند بهبودی ایمپلنت دندان از خوردن غذاهای سفت، چسبناک، جویدنی یا چای و نوشیدنی های گرم دوری کنید.
  • در چند روز اول بعد از عمل نوشیدنی‌ها را با نی ننوشید. انجام این کار می‌تواند حفره را خشک کرده و خونریزی و درد را شدیدتر کند. فقط از یک فنجان برای نوشیدن مستقیم مایع، استفاده کنید.
  • چند بار در روز دهان را با دهانشوی مخصوص یا آب نمک گرم شستشو دهید تا دهان تمیز شده و باکتری کمتری در دهان باقی بماند. این کار طول زمان بهبودی را کاهش می‌دهد.
  • از خوردن غذاهای بسیار گرم (داغ) دوری کنید؛ چراکه باعث تحریک ایمپلنت می‌شود.
  • دستورالعمل‌های پزشک را پس از عمل به درستی دنبال کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید تا بدن شما بتواند روند بهبودی را به طور کامل طی کند.
  • برای کاهش التهاب و درد ناحیه جراحی از یخ استفاده کنید.
  • درباره بهداشت دهان و دندان خود سخت‌گیر باشید اما از مسواک یا نخ دندان استفاده نکنید. در طول روند بهبودی برای تمیز کردن دندان‌ها از یک برس نرم استفاده کنید.
  • در صورت بروز هرگونه مشکلی با دندانپزشک خود تماس بگیرید. برطرف کردن سریع این مسائل می‌تواند روند بهبودی را سرعت بخشیده و نتیجه‌ی خوب نهایی را حتمی کند.

خوردن پس از جراحی ایمپلنت دندانی

اولین و مهم‌ترین چیز این است که بلافاصله بعد از عمل جراحی می‌توانید شروع به خوردن کنید. با این حال به دلیل احساس خستگی بعد از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی، ممکن است تصمیم بگیرید چیزی نخورید.

• هرچند در همان لحظه بعد از جراحی می‌توانید شروع به خوردن کنید؛ اما نمی‌توانید هرچه می‌خواهید بخورید. هرچند نیازی به صبر کردن برای خوردن پس از جراحی نیست؛ مگر آنکه جراح شما صبر کردن را توصیه کرده باشد.
  • ممکن است پس از انجام عمل جراحی گرسنه باشید زیرا باید حتما ۶ ساعت قبل از عمل جراحی چیزی نخورید.
  • خوردن غذاهای نرم و مایع، مانند املت، ماست، پنیر محلی و پنیرهای بسیار نرم، سوپ، میوه یا سبزیجات بدون قند یا بیسکویت‌ها، بلغور جو دوسر، کِرم گندم، سیب زمینی، ماکارونی و پنیر، نان نرم و دیگر غذاهای نرم؛ برای دهان متورم و دردناک شما مضر نیست.
  • در حدود ۱۰ تا ۱۴ روز یا بیشتر (و بسته به اینکه بهبود شما چقدر سریع‌تر به پایان رسیده است) می‌توانید از این رژیم غذاهای نرم استفاده کنید.
  • به خصوص در چند روز اول ممکن است بخواهید فقط مایعات و جایگزین‌های مایع مانند سوپ، نوشیدنی‌های پروتئینی، آبمیوه‌ها و اسموتی‌ها را مصرف کنید.
  • رژیم غذایی بدون جویدن، برای چند روز اول پس از جراحی کاملاً ایده‌آل است. شاید حتی در طول روند بهبودی درد، مانع خوردن غذاهای جامدتر شود؛ با این حال دریافت داروهای مسکن و ضددرد می‌تواند مفید باشد.
  • از خوردن غذاهای خشک یا سفت یا غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند، اجتناب کنید. زیرا خوردن این غذاها باعث می‌شود زمان بهبودی طولانی‌تر و ناراحتی بیشتری داشته باشید. همچنین می‌تواند باعث درد در ناحیه عمل جراحی شود. مهم است که با دقت از این ناحیه مراقبت کنید.
  • باز هم دقت کنید که در چند روز اول بعد از جراحی نباید از طریق نی نوشیدنی بنوشید.
    چند هفته پس از بهبودی یا بیشتر نوشیدن از طریق نی دیگر خطری ندارد، یعنی تا زمانیکه ایمپلنت‌ها کاملاً بهبود یافته و با خطر مواجه نیستید.
  • با داشتن ایمپلنت دندانی جدید (بعد از بهبودی) اطمینان داشته باشید که می‌توانید درست مانند قبل از جراحی غذا بخورید. زیرا ایمپلنت‌ها دستگاه‌های بسیار قدرتمند و محکمی در دهان شما هستند. درست مانند هر دندان ریشه‌دار دیگری.

کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.